Дистанційне навчання 01.02.2023

    Урок 1

Гр. 19

Громадянська освіта

Роль політичних партій в розвитку демократії. Правовий статус політичних партій в Україні

Завдання: Ознайомитися з презентацією

Завдання: Скласти опорний конспект. Фото-звіт у Viber.

Урок 2

Гр. 14

Громадянська освіта

Учнівське самоврядування. Принципи та цінності учнівського самоврядування

Завдання: Ознайомитися з матеріалом

Учнівське самоврядування як сукупність форм учнівської самоорганізації та спільної діяльності за інтересами неможливе без відповідних дій з боку педагогів та керівництва навчального закладу. Навіть якщо мова йде про найвищий ступінь участі – самостійну ініціативу учнів – діяльність закладу має бути організована таким чином, щоб нагороджена ініціатива, яка має форму ідей та прагнень, спроб діяти, розвивалась, а не пригнічувалась мікросоціумом в закладі. Більше того, принципи внутрішнього устрою закладу мають не тільки дбати про підтримку і розвиток виявленої учнівської ініціативи, а передусім створювати атмосферу, в якій би культивувалась дитяча активність. В колективі навчального закладу з давніми традиціями молодіжної участі, з високим рівнем демократичності і партнерства у взаєминах між педагогами та учнями та відповідною політикою керівництва інтенсивність участі більша аніж там, де активність у поза навчальній діяльності не заохочується, а спроби неформальної самоорганізації ігноруються чи навіть сприймаються як негативне явище.

 

 Аналізуючи минулий і сучасний досвід організації учнівського самоврядування Краматорського ВПУ, ми визначили ряд провідних умов і принципів, які сприяють активізації молодіжної участі в умовах навчального закладу.

ПАРТНЕРСТВО

 Одним з базових принципів спільної з учнями діяльності в рамках управління життям, організації дозвілля чи просто проведення певних заходів є партнерське ставлення та відповідний тип спілкування, виконання спільних дій. Формування партнерських взаємин на рівні «педагог-учень» чи «педагог-директор(заступник)» або ж навіть «учень–директор(заступник)» не слід асоціювати з втратою взаємоповаги та встановленням панібратського ставлення. Скоріше навпаки: рівень взаємної поваги та порозуміння значно підвищується, зникає формалізм у взаєминах, підвищується адекватність у сприйманні поставлених спільних завдань та один одного, долаються основні комунікативні бар’єри. Вийти на рівень партнерства у спілкуванні і діяльності можливо передусім через самовиховання і педагогів, і учнів, і керівників закладу, адже вимагає від партнерів високої рефлексії, усвідомлення цінності спільної діяльності та важливості спільних цілей.

РОБОТА З АКТИВОМ

 У безпосередню діяльність щодо організації учнівського самоврядування включається передусім той сектор громадськості, який прийнято називати активом. Наявність працездатного та дієвого активу є суттєвим фактором організації учнівського самоврядування колективу, його демократизації. До складу активу входять передусім учні, які виконують ті чи інші суспільні доручення (лідери, члени редколегії, командири груп, представники молодіжної організації). Ключовими характеристиками активу є динамічна структура (змінюваність) та спадкоємність.

Специфічні напрямки організаційно-виховної роботи з активом:

- виховні дії, спрямовані на усвідомлення учнями власних обов’язків, функцій та завдання колективу (інструктаж, конкретизація завдань, доручення, колективні обговорення, індивідуальні бесіди, повсякденне спілкування);

- надання повсякденної практичної допомоги в роботі, організація обміну досвідом роботи;

- контроль і спостереження за роботою активу, критика результатів, створення ситуацій, в яких учні можуть презентувати результати своєї роботи;

- організація самостійного планування, самостійного аналізу результатів, заохочення учнівської ініціативи;

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ КОЛЕКТИВУ ЧЕРЕЗ ФОРМУВАННЯ ПЕРСПЕКТИВ

Особливе значення у справі учнівського самоврядування має формування перспектив цілей учасників. Саме таким чином, на думку педагогів і психологів, забезпечується розвиток і укріплення учнівського колективу. Розвиток участі залежить передусім від змістовності і динаміки діяльності учнівського колективу. А.С.Макаренко свого часу сформулював закон розвитку (руху) колективу: «Колектив повинен постійно рухатись вперед, досягати все нових і нових успіхів, чинити все більший і більший вплив на розвиток і особистісне формування своїх членів». Зупинка у розвитку колективу призводить до його ослаблення і розпаду. Колективна перспективна умова руху колективу – це віддалена у часі мета, що обумовлює прагнення і добровільну діяльність, в якій зацікавлена переважна більшість членів колективу. Характер перспективи залежить від індивідуальних психологічних і вікових особливостей учнів, колективних та індивідуальних інтересів і потреб. Аналіз учнівських перспектив дає педагогу вичерпану інформацію про внутрішній стан і настрій учнів, їх прагнення, інтереси, мрії, ціннісні орієнтири.

ФОРМУВАННЯ СУСПІЛЬНОЇ ДУМКИ

 Вагомим фактором розвитку і досягнення зрілості колективу, а відповідно активізації участі, є формування суспільної думки. Під суспільною думкою слід розуміти ті домінуючі погляди, оцінки, які надаються в учнівському середовищі певним явищам і фактам колективного життя. Формувати і розвивати в колективі здорову суспільну думку можливо лише за умов добре налагодженої практичної діяльності учнів, власне кажучи-самої участі. Досить цікавим фактом є двостороння залежність між молодіжною участю та наявністю колективної думки:

- З одного боку, участь учнів у різноманітних формах самоврядування (колективній праці і творчості, прийнятті рішень, управлінні та співуправлінні) є необхідним ґрунтом і єдиним можливим середовищем для формування суспільної думки. Переживання з приводу успіху чи провалу, бажання отримати критику і здійснити критичну оцінку самостійно неодмінно супроводжують участь у спільній діяльності і, в той же час, утворюють «фундамент» суспільної думки.

- З іншого боку, суспільна думка є «лакмусовим папірцем» молодіжної участі: очевидна наявність в учнівському колективі суспільної думки є доказом причетності учнів до подій, з приводу яких вона формується. Враховуючи те, що суспільна думка в учнівському колективі є не просто збігом поглядів кількох людей, а народжене у колективному обговоренні консолідоване ставлення до подій і явищ, можна робити певні висновки щодо демократичності стосунків у колективі.

СТВОРЕННЯ СИТУАЦІЇ ЗМАГАННЯ

Часто використовується як метод активізації молодіжної участі в умовах навчального закладу, оскільки відповідає особливостям дитячої природи, а також є доступним дитині способом – шляхом співставлення – оцінити результати власної діяльності або ж діяльності колективу. Організація змагання вимагає чіткого формулювання мети і завдань (мотивація діяльності), встановлення певних правил і єдиних умов діяльності, очевидності і публічності результатів.

ОРІЄНТАЦІЯ НА ЗАЛУЧЕННЯ УСІХ УЧНІВ

Залучення усіх учнів до різноманітної і змістовної спільної діяльності (позакласна робота, трудова, громадська та культурно-масова діяльність). Слід організовувати і стимулювати цю діяльність таким чином, щоб вона об’єднувала та згуртовувала учнів в дружний і працездатний колектив. Залучення учнів до учнівського самоврядування неодмінно має ефект, який Макаренко визначав як «ефект паралельної дії», коли виховна дія, спрямована на весь колектив, чинить вплив окремо на кожного з членів колективу; і навпаки – виховний вплив на окрему особистість у колективі розповсюджується на весь колектив.

ПЕДАГОГІЧНА ДОПОМОГА

Це не контроль в діяльності суб’єктів учнівського самоврядування. Даний принцип передбачає забезпечення реальних прав і обов’язків учасників самоврядування; цілеспрямоване навчання організаторів життя закладу необхідним у цій справі умінням і навичкам, створення ситуацій спільного навчання педагогів та учнів, взаємонавчання; увага до консолідованої думки чи рішення учнівського колективу, обов’язкова наявність реакції на будь-яку активність з боку учнів.

Завдання: Скласти опорний конспект. Фото-звіт у Viber.

Урок 3

Гр. 14

Громадянська освіта

Свобода асоціаций. Дитячі та молодіжні обєднання та рухи. Молодіжні соціальні проєкти.

Завдання: Ознайомитися з матеріалом

Важливим фактором формування рис громадянськості є дитячі та молодіжні організації. Право дитини на свободу асоціацій гарантоване Конвенцією ООН про права дитини. В українському законодавстві відповідно до статті 23 Закону України «Про охорону дитинства» діти мають право на об’єднання в самостійні дитячі та молодіжні громадські організації за умови, що їхня діяльність не суперечить Конституції України та законам України, не порушує громадський порядок і безпеку держави, права і свободи інших осіб, не шкодить моралі й здоров’ю дітей та інших громадян.

Офіційно права дитячих і юнацьких організацій зафіксовані в Законі України «Про молодіжні та дитячі громадські організації». У законі визначаються поняття молодіжна та дитяча громадська організація.

Молодіжні громадські організації — об’єднання громадян віком від 14 до 35 років, метою яких є здійснення діяльності, спрямованої на задоволення та захист своїх законних соціальних, економічних, творчих, духовних та інших спільних інтересів.

Дитячі громадські організації — об’єднання громадян віком від 6 до 18 років, метою яких є здійснення діяльності, спрямованої на реалізацію та захист своїх прав і свобод, творчих здібностей, задоволення власних інтересів, які не суперечать законодавству, та соціальне становлення як повноправних членів суспільства.

Засновниками молодіжних і дитячих громадських організацій можуть бути особи, які досягли 14-річного віку. Членами дитячих громадських організацій можуть бути особи віком від 6—18 років, а молодіжних — 14-35 років. Якщо дитині ще не виповнилося 10 років, то вступити до дитячої громадської організації вона може лише за письмової згоди батьків. Особи старшого віку теж можуть бути членами молодіжних і дитячих громадських організацій за умови, якщо їхня кількість у цій організації не перевищує 10 %.

Мовою документів

Закон України «Про молодіжні та дитячі громадські організації», редакція 2016 р. Стаття 3.

...Молодіжні та дитячі громадські організації утворюються і діють на засадах добровільності, рівноправності їх членів, самоврядування, законності та гласності, зокрема:

молодіжні та дитячі громадські організації зобов’язані доводити до відома громадськості відомості про свою діяльність у формах, що не суперечать законодавству;

інформація, що міститься у статутах, про склад керівних органів, про джерела матеріальних та інших надходжень, а також пов’язана з діяльністю молодіжних та дитячих громадських організацій, не є конфіденційною або іншою інформацією, яка охороняється законом.

Проаналізуйте статтю закону, визначте основні принципи утворення й діяльності дитячих та молодіжних громадських організацій.

Членство в певній організації дозволяє відчувати свою корисність, вагомість, учитися бути відповідальними, виконувати свої обов’язки. Найбільшими організаціями зараз є: Українське дитячо-юнацьке товариство «Січ», Українська скаутська організація «Пласт», Асоціація скаутів України тощо. Тут молодь в ігровій формі навчається переборювати труднощі, набуває практичного досвіду, загартовується. Перебуваючи в офіційних молодіжних організаціях, юнацтво з користю влаштовує своє дозвілля.

Ідеї для дослідження

Уважно прочитайте витяги з Пластового закону:

1. Пластун словний. Даного слова дотримується,

5. Пластун справедливий. Він признає та віддає кожному все, що тому належить.

6. Пластун увічливий. Допомагає в добрій справі,

7. Пластун братерський і доброзичливий. Не дошкуляє нікому, не кривдить живих істот.

9. Пластун корисний. Займається тим, що приносить чесну та справжню користь

10. Пластун слухняний пластовій старшині.

12. Пластун дбає про своє здоров’я. Шанує та плекає здоров’я, як цінність

14. Пластун завжди доброї гадки. Не розгублюється та не падає в розпач.

Прокоментуйте, які цінності формує «Пласт», чому вони важливі, чи є вони універсальними. Якби ви мали змогу доповнити цей список, що б ще додали?

Ще одним прикладом дитячих і молодіжних організацій є Українське молодіжне аерокосмічне об’єднання «Сузір’я», діяльність якого пов’язана з різними галузями науки й техніки. Так, її членами можуть стати молоді люди, які цікавляться космонавтикою та аерокосмічною освітою. Цю організацію створено в 1991 р. за ініціативи й підтримки конструкторського бюро «Південне» та виробничого об’єднання «Південний машинобудівний завод». Головна мета її діяльності — сприяння розвиткові творчих здібностей у дітей та молоді, інтересу до дослідження космосу, вивченню історії авіації та космонавтики, набуття практичного досвіду й організаторських здібностей. Організація проводить різноманітні заходи, що широко відомі не лише в Україні, а й за кордоном. Найпопулярнішими з них є всеукраїнські конкурси «Мирний космос» і «Космічні фантазії», Міжнародні змагання з ракетомодельного спорту на кубок ім. М. К. Янгеля, що перетворилися на Міжнародний аерокосмічний фестиваль.

Питання для обміркування

Обговоріть у малих групах та визначте одну ключову проблему у вашій школі чи громаді, яка потребує вирішення й може стати ключовою ідеєю для створення молодіжної громадської організації. Відповідь аргументуйте.

Нині в суспільстві існує багато різних проблем, які зокрема стосуються молоді та потребують вирішення. Для їх подолання важливо не чекати, що хтось вирішить питання, а проявити небайдужість й активність і долучитися самому. На вирішення різного роду проблем спрямовані соціальні проекти — спільні дії громадян з розв’язання проблем їх власного життя. Мета молодіжного соціального проекту спрямована на те, щоб допомогти навчитися розв’язувати місцеві проблеми, набути досвіду громадянської дії.

Для реалізації молодіжного соціального проекту потрібно:

Створення команди однодумців.

Налагодження комунікації для обміну думками та координації спільної діяльності.

Визначення проблеми, яка потребує вирішення.

Дослідження проблеми, збір інформації.

Визначення оптимальних шляхів розв’язання обраної проблеми, розподіл ролей і закріплення відповідальних.

Складання покрокового плану діяльності.

Командна реалізація плану.

Презентація результатів проекту.

Підбиття підсумків, оцінка роботи та результатів.

Реалізація молодіжних соціальних проектів та активна діяльність місцевих молодіжних організацій дозволяє посилити громадський контроль за дотриманням прав молоді; підвищити активність молодих громадян у вирішенні соціальних, економічних, професійних, матеріальних та інших проблем тощо. Завдяки активній громадській діяльності місцевих молодіжних організацій, молоді громадяни мають можливість самостійно вирішувати власні проблеми. Об’єднуючись задля задоволення спільних інтересів, молодіжні організації сприяють розвитку громадянського суспільства.

Рефлексія до засвоєного

ЗНАЄМО. РОЗУМІЄМО. ДІЄМО

Перевірте себе

1. Дайте визначення поняття «демократія». Назвіть основні цінності демократії.

2. Назвіть форми участі громадян у суспільному житті.

3. Укажіть ознаки громадської організації.

4. Визначте принципи учнівського самоврядування.

5. Перелічіть, що потрібно зробити для того, щоб створити молодіжну громадську організацію.

Поміркуйте

1. Наскільки, на ваш погляд, принцип поділу влади важливий для демократичної держави?

2. Чому вибори є необхідними? Які суспільні загрози несуть у собі порушення виборчого процесу?

3. Які є види участі громадян у суспільному житті, і які з них є найбільш ефективні та чому?

Порівняйте громадянське суспільство та правову державу який між ними зв’язок?

4. Яку роль у демократичному суспільстві відіграє опозиція?

5. Чому розділяють учнівське, батьківське, вчительське самоврядування? Які цінності кожного з них?

Творчо застосуйте

1. Зробіть електронний фото-дайджест «Розвиток громадянського суспільства в незалежній Україні».

2. Опрацюйте Статут вашої школи. які основні положення статуту? Визначте, які права у вирішенні шкільних питань ви маєте? Зробіть мінімум три пропозиції, що б ви хотіли змінити у Статуті. Внесіть ці пропозиції на розгляд шкільного врядування.

3. Дослідіть, чи на сайті вашої місцевої ради є портал відкритих даних. якщо так, то проаналізуйте, яка інформація там розміщується, для чого вона публікується. А якщо ні, то з’ясуйте причини відсутності відкритих даних.

4. Запропонуйте тему, яку б ви обрали для створення електронної петиції.

Напишіть текст петиції.

Подайте петицію до єдиної системи місцевих петицій.

Якщо у вашій громаді відсутня можливість подати електронну петицію, поінформуйте місцеву владу про єдину систему місцевих петицій (https://e-dem.in.ua/) та запропонуйте приєднатися до системи. Підключення є безкоштовним, для цього потрібна тільки згода місцевої ради.

5. Якщо у вашій школі діє учнівське самоврядування онлайн, проаналізуйте його роботу, дайте пропозиції, як його вдосконалити. Якщо не працює, то розробіть план по його створенню та визначте кроки реалізації плану.

6. На уроці ви обирали проблему, навколо якої можна створити молодіжну громадську організацію. Продовжіть роботу: складіть план створення молодіжної громадської організації, розробіть логотип, назву, мету, завдання та кроки її створення.

7. Проведіть дослідження принципів Пласту. Порівняйте їх зі скаутськими.

8. Дізнайтеся, які молодіжні соціальні проекти започатковані у вашому регіоні. У яких з них ви хотіли б взяти участь?

9. Напишіть есе на тему «Моя громадянська позиція».

Завдання: Скласти опорний конспект. Фото-звіт у Viber.

Урок 4

Гр. 13

Технології

Економічне обгрунтування виробу

Завдання: Зробити економічне обгрунтування власного виробу (листівки).

Урок 5

Гр. 11 (1 гр.)

Технології

Робота з інформаційними джерелами. Пошук аналогів

Завдання: З допомогою інтернет-ресурсів знайти матеріали для виготовлення листівок.

Урок 6

Гр. 11 (1 гр.)

Технології

Аналіз та систематизація інформації. Створення банку-ідей

Завдання: Створити банк-ідей з теми "Листівки".

Урок 7

Гр. 12

Технології

Добір кріплення оздоблювальних елементів

Завдання: Ознайомитися з презентацією

Домашнє завдання:  Добрати кріплення оздоблювальних елементів

Урок 8

Гр. 12

Технології

Технологічна послідовність виготовлення (листівки)

Завдання: Виконати завдання


Домашнє завдання:  Розробити технологічну послідовність виготовлення власної листівки. Тематику листівки обираємо довільно

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Предмет "Громадянська освїта" - І-й курс: Тема №12

Дистанційне навчання 21.12.2022

Дистанційне навчання 31.03.2023