Предмет "Громадянська освїта" - ІI-й курс: Тема №9

 

Що таке цензура. Замовні матеріали та їх ознаки


Завдання: Ознайомитися з матеріалом

Цензура — систематичний контроль за діяльністю ЗМІ через конституційні, судові, адміністративні або силові заходи, що проводить влада.

Наявність цензури — перша ознака тоталітарного режиму, а відсутність цензури — ознака демократичного способу організації суспільства.

Конституція України (ст. 15) містить категоричне положення: “Цензура заборонена”.

У всіх розвинених країнах цензура законодавчо заборонена, а конфлікти зі ЗМІ громадяни, організації, установи, влада розв’язують лише в судовому порядку.

Роботу журналістів і свободу вираження поглядів також обмежує «джинса» — підкуп журналістів, проплачені матеріали або навмисне прихована реклама. Походження терміна точно невідоме, один з варіантів — що від джинсів, у яких полюбляють ходити журналісти і, відповідно, ховати грошові винагороди за замовлені публікації. Що потужніша медіа, то небезпечнішою є джинса, оскільки її вплив поширюється на велику аудиторію. «Джинса» поділяється на політичну та комерційну. «Джинса» від справжнього журналістського матеріалу відрізняється тим, що в ній грубо порушуються ключові стандарти журналістики.

Найперше: стандарт балансу думок; стандарт відокремлення фактів від висновків та оцінок; стандарт вірогідності (тобто перевіреності) інформації, стандарт повноти (вичерпності) інформації.

У матеріалі не представлено думки опонентів. Немає посилань на якісні й різноманітні джерела інформації. Подана інформація є неповною й може викликати численні запитання, містить думки та оцінки автора. Матеріал вказує чітку «полярність», що щось є «хорошим», а щось — «поганим».

До ознак «джинси», відповідно до аналізу Інституту масової інформації, належать такі: наявність цілком або майже ідентичного матеріалу в інших мас-медіа; матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг (вказування в матеріалі адреси магазину, контактного телефону фірми тощо); фігурування в матеріалі як експерта особи, що не компетентна коментувати подію або процес, яким присвячено матеріал тощо.

Замовні матеріали зазвичай підписують псевдонімом, вони містять сумнівні соціологічні дані, псевдоаналітику маловідомих експертів, приховану рекламу тощо. Прихована реклама — це, наприклад, використання героями серіалів певних видів продукції, розміщення на концертах або спортивних змаганнях на задньому фоні банерів, на яких зупиняється камера.

«Джинса» як один з видів корупції — свого роду хабар, який дається медіа для того, щоб розповіли щось добре, чи когось знеславили, очорнили.

Величезна кількість інформації, яку щоденно подають мас-медіа, формує наші погляди, позиції. Тому дуже важливо вміти відрізняти якісний матеріал від матеріалу, що має на меті дезорієнтувати нас. Під час аналізу медійних матеріалів варто звертати увагу на дотримання етичних принципів діяльності, як-от: правдивість, неупередженість, чітке розмежування між фактами та коментарями, збалансованість, достовірність інформації, відсутність прихованої реклами, уважне ставлення до честі та гідності людей, мовна культура без негативних стереотипів щодо окремих осіб або груп людей.

Вагомим чинником для створення демократичного суспільства є суспільне мовлення. Суспільні медіа мають мати редакційну незалежність, автономію, підтримувати баланс думок в інформаційному просторі та слугувати протидією маніпуляціям з боку влади. До таких медіа належить Суспільне (громадське) телебачення і радіомовлення — така телерадіоорганізація, яка фінансово не залежить від власників або інституцій, не залежить ні від кого у своїй інформаційній політиці, крім самих журналістів і глядачів. Суспільне телебачення і радіомовлення України є некомерційним і регламентується законом «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України» від 2014 р. Після прийняття цього закону в Україні утворилася Національна суспільна телерадіокомпанія України (НСТУ) — юридична особа, на яку безпосередньо покладається функціонування новоствореної системи Суспільного телебачення і радіомовлення. Перший сезон українського радіо у форматі суспільного мовлення розпочався у вересні 2017 р., а новий телевізійний сезон на каналі суспільного мовлення UAПерший — у жовтні 2017 р.

Домашнє завдання: Скласти опорний конспект. Фото-звіт скинути у Viber.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Предмет "Громадянська освїта" - І-й курс: Тема №12

Дистанційне навчання 21.12.2022

Дистанційне навчання 31.03.2023